نمايشگاه عکس پناهندگان لهستاني جنگ جهاني دوم در ايران

مدير دفتر ارتباطات و همکاري‌هاي بين‌الملل پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي کشور در گفت و گو با ميراث آريا(chtn)، با اعلام اين خبر اظهار داشت: اين نمايشگاه در نيمه آبان ماه امسال در محل مورد تاييد سفارت کشورمان در ورشو افتتاح خواهد شد و به مدت يک ماه ادامه خواهد داشت.

«سوسن چراغچي» افزود: برگزاري اين نمايشگاه به بهانه هفتادمين سالگرد ورود پناه‌جويان لهستاني در جريان جنگ جهاني دوم به ايران صورت مي‌گيرد.

وي خاطرنشان کرد: در جريان جنگ جهاني دوم، تعداد 120هزار نفر از پناهجويان لهستاني که قبلا در اسارتگاه‌هاي سيبري به سر مي‌بردند، از طريق مرزهاي شمالي وارد ايران شدند. بخشي از آنان در ايران مانده و به زندگي ادامه داده و يا درگذشتند که در شهرهاي مختلف ايران از جمله اصفهان، تهران، قزوين و اهواز به خاک سپرده شدند و بخشي ديگر نيز با گذر از کشور ايران به لهستان يا سرزمين‌هاي ديگر عزيمت کردند.

به گفته اين مقام مسوول، خاطره مهمان‌نوازي‌ها و کمک‌هاي انسان‌دوستانه مردم ايران به اين آوارگان مصيبت‌زده در سال‌هاي حضور در ايران در حافظه تاريخي ملت لهستان، ماندگار شده است.

برگزاري نمايشگاه مذکور با هدف گسترش تعاملات فرهنگي مردم دو کشور بر اساس وظايف محوله از جانب رياست‌ سازمان به رياست پژوهشگاه با هماهنگي سفارت کشورمان در لهستان صورت مي‌گيرد.
122/

انتهای پیام/

کد خبر 1391072029